Direktlänk till inlägg 2 maj 2012

Min lilla brukshund

Av Marie - 2 maj 2012 15:23













Har blivit mycket bruksträning nu på slutet för oss och det är helt klart det vi trivs bäst med, både jag och Hero.

I fredags blev det säsongens första rapportträning. Inte så långa sträckor då det var svårsprungen terräng så ville inte göra det för svårt. Men han gjorde det riktigt bra, full fart och bra koll på vart han skulle.


I måndags körde vi två stycken uppletande, han fick plocka in tre föremål i varje ruta. Tycker han jobbade på bra med tanke på att den första rutan låg i uppförsbacke och var full med stenar och nedfallna träd. Men han tog sig fram på ett bra och smidigt sätt och kommer in med allt i full fart och lämnar av i handen (allt jobb har verkligen gett resultat) så där var jag riktigt nöjd med honom :)


Igår kväll blev det ett spår, ca 500 m, 2 pinnar och han tog sig runt spåret på 8 minuter. Ovanligt sansat tempo för att vara Hero, fick bara småspringa ibland ;) Det var 3 vinklar och första snurrade han bort sig i innan han tog sig vidare, sen fick han tillfällig kortslutning på andra sträckan så han fick jobba på för att hitta tillbaka. Men efter det så rullade det på fint, andra vinkeln var riktigt fin, och de två sista sträckorna jobbade han på fint längst ut i linan. 

Ska försöka lägga spår regelbundet i nån vecka nu och se om han kan utvecklas till att bli säkrare i spåret.

Igår blev det också skottträning i skogen då dom sköt i närheten, både när han sprang runt och busade innan spåret + att han fick ligga en plats i skogen när dom sköt och sen var det tre skott medan han gick spåret också och han klarade alla riktigt bra. Var bara det första som han reagerade på och då tittade han till åt det hållet och sen sprang han vidare. 



Platsträning i skogen
 


På väg in med första pinnen, han tänkte gå förbi den men när jag såg att han luktade i närheten av den så frågade jag glatt om han hittat nått och då tog han den och kom in i full fart för att få sitt godis :)
 


Andra pinnen trodde jag  han skulle missa för jag hade gått över en rishög och lagt pinnen alldeles efter och han gick till vänster om högen, men tvärvände in efter den och kom springade med pinnen :)
     

Han har verkligen inga problem med att jobba längst ut i linan
 

Trött och nöjd vid spårslutet



Lite busbilder från helgen
       

 
 
Julia

Julia

2 maj 2012 17:32

Han är så fin, din Hero :)

http://juliaochhugo.weebly.com

 
Maria och Kipper

Maria och Kipper

2 maj 2012 22:44

Visst är det kul att jobba tilsammans med hunden. Jag tycker att lydnaden blir bättre av det också, man får bättre samarbete och så får hunden göra nåt bra för matte:)

http://goodkipper.blogg.se

 
Julia och Hugo

Julia och Hugo

7 maj 2012 00:51

sv: Jo han är underbar! ;) Vi har en blogg också ;) http://juliaochhugo.blogg.se

http://juliaochhugo.weebly.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 8 oktober 2013 21:36

Här kommer ett helt gäng med bilder från när vi var till skogen i lördags med åtta söta briardvalpar, deras mamma Gnistra och deras morfar Polluxx. Valparna utforskade skogen och Hero och Gnistra tränade rapport :)                         ...

Av Marie - 5 augusti 2013 20:43

Det är Hero, Dimma, Gibson och Milou på bilderna. Var en otroligt rolig träning :) Foto: Pekka Danielsbacka                                          ...

Av Marie - 22 juli 2013 20:05

Tre bilder från kennelträffen på min duktiga men något knäppa hund, kan inte påstå att det är normalt att ha två tassar i luften när man plockar upp dummien!             Foto: Pekka Danielsbacka ...

Av Marie - 9 juni 2013 15:58

Idag tog vi en härlig promenad i skogen. Hero fick ha dragselen på och sitta fast i midjebältet för det var inte läge att ha honom lös :)Det är lätt att glömma bort att vi har så härlig skog fem minuters promenad hemifrån.               ...

Av Marie - 28 maj 2013 13:03

Tidigare i vår gick vi en introduktionskurs till rapport men jag sa då att vi kommer nog aldrig tävla för jag tror inte jag får Hero att sitta tyst på stationerna. Planen var istället att starta appellspår till hösten. Men efter lite tips på kursen l...

Ovido - Quiz & Flashcards