Alla inlägg under januari 2012

Av Marie - 17 januari 2012 20:23

Hero har alltid varit väldigt intresserad av andra hundar (vårt stora problem med lydnadstävlandet) men han har ändå kunnat fokusera på mig när jag ber honom (eller mutar med tennisbollen). Senast för en månad sen var vi och tränade med typ 15 hundar och det gick bra. Men nu går det inte, idag var det hur många hundar som helst på en träning och jag kände att det kunde bli lite mycket för oss. Därför var det enda jag bad honom om att sitta tyst och stilla och ibland kunna ta lite kontakt med mig. 

Visst kunde han ta lite kontakt ibland, men han pep hela tiden och kastade sig i kopplet åt alla håll och skulle lukta överallt. Förstår inte varför han har blivit så här, blir så less.

Han har blivit förändrad hemma också, gått tillbaka till att pipa mer och blivit skälligare inne. Och varje promenad är en lång konflikt mellan oss där han växlar mellan att tokdra eller tvärstanna för att äckel slicka på nån kissfläck.

Hoppas hoppas hoppas att den här perioden snart går över, jag vill ha tillbaka min söta snälla hund. 

Enda gångerna han är sig själv är när vi tränar helt ensamma, då har han fortfarande full fokus på mig.

När vi har sånna här stunder så saknar jag Liskan så grymt mycket, den där underbara hunden som alltid ställer upp på det man ber om och har mer fokus på mig än andra. Gulliga gumman har lämnat ett tomt hål hos mig när hon inte är här.


Tjocka fina Liskan med H-kullen i magen

 

Så nu har jag gnällt av mig, är bra att ha en egen blogg så att man kan göra det :P Är ju ingen som behöver läsa den om dom inte vill så.


Kan ju ta lite positiva saker också, lilla prinsen har apporterat fågel, här kommer lite bilder:

   

Av Marie - 15 januari 2012 10:48

Knäppte lite nya kort på prinsen igår, han är inte världens vackraste hund just nu, han har lite päls för att vara han och sen frös han när vi tog ståkorten så kan ju inte påstå att han visade upp sin finaste sida.


       

Av Marie - 1 januari 2012 16:14

Under 2011 har vi haft både med och motgångar som det brukar vara och vi har inte varit överdrivet aktiva när det gäller tävlingar och liknande.


Hälsa:

I januari röntgades Hero, med B/C höfter och 1/1 på armbågarna som resultat. Detta är riktigt trist men vi gör det bästa av det genom att hålla han i fin form, han äter glukosamin och jag har skaffat ett back on track täcke till honom. 

 


Tävlingar:

Liskan och jag debuterade i lydnadsklass 3 i september, med två ljusglimtar, 10 på sättande i grupp och 10 på sättande under gång, resten gick mer eller mindre dåligt. Dock hade hunden en nästan konstant viftande svans så det är det jag tar med mig från tävlingen :)

 

Liskan och jag vann lydnadsklass 3






Hero på både det övre och undre kortet

 


Hero och jag har tävlat ettan tre gånger, med en tävling som vi fullföljde, är riktigt nöjd med  hur han höll ihop och det bådar gott för framtiden. Dom andra två vill jag bara glömma helt och hållet, förutom åttan på linförigheten ena dagen.


Utställningar:

Hero gjorde i maj debut på officiella utställningar, tre stycken inom fyra veckor, unghundsklass. Debuten hade inte kunnat gått bättre. Excellent, 1ukk, ck, 1 bhkl, CERT och BIR :D den andra fick han excellent och blev 1 ukk och den sista fick han excellent, 1ukk, ck, 2 bhkl, CERT och r-CACIB. Helt sjukt vilken utställningskarriär han gjort :D

 



MH:

I maj gjorde Hero sitt MH, ett MH som jag är väldigt nöjd med. Han reagerade i princip som jag trodde på allt och visade hur social han är. Sedan hade han inga kvarstående rädslor och det är ju det bästa av allt :)

Vi stod över skotten av anledningen att han byggt upp sånna förväntningar på dem, detta ångrar jag väldigt då han reagerat väldigt bra på alla skott han hört i sommar och höst, men det viktigaste för mig är att han inte är rädd eller berörd. Och sen får vi väl helt enkelt hitta något annat sätt att bevisa det om det skulle behövas. Planen är ju att tävla bruks och där kommer man ingenstans om hunden är skotträdd.


 


Övrigt: 

Liskan bodde hos oss från juli till december och även hela april, hon har varit helt underbar att träna med och verkligen fattat tycke för rapporten. Skulle hon någonsin komma tillbaka till mig så är målet att starta henne i apellrapport + lydnadsklass 3 igen.

Hero har fått gå många spår i sommar och höst, det blir bättre och bättre och han har visat sig ha väldigt lätt för att markera pinnarna så detta ska vi fortsätta utveckla till våren och hoppas på en start i appellen till hösten om vi får ordning på lydnaden.


Jag har flyttat hem till Övik efter tre år i Umeå och planerar nu för framtiden.


Här kommer ett gäng bilder från träningar, bus och annat som hänt under året:

 

Liskan


      

                                                       

  

Ovido - Quiz & Flashcards