Alla inlägg under februari 2013

Av Marie - 10 februari 2013 19:38












Igår var vi och tävlade rallylydnad i Gideå, nybörjarklass. Det var verkligen ingen rolig hund jag hade med mig på planen, han brukar kunna pipa i början när vi just kommit till ett ställe med mycket hundar. Men har ALlTID blivit tyst när vi väl börjat jobba. Igår tjöt han hela tiden som vi var inne på plan, han drog i kopplet, hade noll kontakt och var allmänt jobbig hela tiden. Vi fick så klart inga bra poäng, 57 p, och kommentaren från domaren på protokollet var att hunden var okoncentrerad men bra förararbete. Det enda positiva var att han inte var speciellt luktig. 


 

   



Den här bilden representerar hela tävlingen väldigt bra, jag går åt ett håll, Hero fokuserar på nått helt annat...

 


Efter tävlingen åkte vi till min mormors hus och Hero fick rusa av sig energin i snön. Sen ville jag prova mitt nya hundförarbälte så Hero fick dra sparken ett par gånger. Han drar inte utan mål eller hare så jag la tennisbollen vid garaget och gick iväg en bit, vi fick riktigt bra fart för vägen hade perfekt sparkföre :) Tror han tyckte det var ganska roligt också!

 


Börjar känna mig väldigt uppgiven när det gäller tävlandet med Hero då man aldrig vet vilket humör han kommer vara på, när han går bra (som på lydnaden i december och rallylydnande i maj) då är han jätterolig. Men sen har han de här gångerna då det bara snurrar i huvudet på honom och det är omöjligt att få kontakt. Och då är det verkligen inte roligt att tävla, varken för mig eller Hero. Men jag vill ju så gärna få till den där känslan att vi är ett team och bara fokuserar på varandra och samtidigt har roligt så som vi så ofta har på träningar. Men jag vet inte hur jag ska lyckas! Är det någon som har nått tips på hur man kan få honom att fokusera bättre i tävlingssituation?




Ovido - Quiz & Flashcards