Alla inlägg under juni 2012

Av Marie - 14 juni 2012 11:06

I lördags var det dags för Heros debut i öppenklass på utställning, det var fjärde utställningen totalt och han har inte blivit utställd på ett år så det kändes roligt :) Hade så klart hoppats på att lyckas ta det sista certet men man kan ju aldrig veta vad domare tycker. Det var 5 hanar och 2 tikar anmälda. Hero var duktig innan vi gick in i ringen, han låg och slappade i sin tygbur och höll koll på hundarna runt honom.


Inne i ringen så var jag både nöjd och mindre nöjd med hur han uppförde sig. Han stod fint när domare kände igenom honom och likdant när jag ställde upp honom. Men själva travandet var inte det lättaste idag. Men jag har ju inte lagt ner nå speciellt med tid på det heller så får väl skylla mig själv, vet ju att han har lätt att passa istället för att trava.

Men här travar han åtminstone fint :) och i fotposition också.


     

Tre hanar fick ck och Hero var en av dom. Och det slutade med att Hero blev etta i bästa hane och fick därmed sitt sista cert :) När vi sprang i konkurrensen om bästa hane så travade han faktiskt riktigt fint! 


Heros kritik:


Maskulint huvud som skulle önskas något ädlare, mindre kinder. 
Utmärkt hals och rygg. Välvinklad fram och bak. Välutvecklad kropp. 
Passande benstomme. Något veka mellanhänder. Utmärkta rörelser när han vill visa dessa.


Sen fick vi springa om BIR och BIM och där gillade domaren tiken men han tyckte att Hero var i bättre kondition för dagen så därför blev Hero BIR också :)


Ett försök till att ta BIR och BIM kort, var lite svårt när Hero blev hel kär i tiken

 


Hero med sina rosetter


Lite bilder på några andra tollare:

Först syster Humla 



Phoenix

 


Juniorhanen



 



Efter utställningen i Härnösand åkte jag och min mamma och Hero vidare mot Gävle där vi skulle sova över. Hero var trött och sov i princip hela vägen i bilen. På söndagsmorgonen åkte vi vidare mot Stockholm för att hämta hem Eliska som kommit från Finland tidigare på morgonen. Blev lite strul då vi inte hittade någon parkering så jag hann tyvärr inte hälsa så mycket på Liskans söta valp som bor i Stockholm. Men Eliska blev glad när jag kom och följde sen med mig till våran bil med viftande svans och ögonkontakt hela vägen, go gumman! Sen hoppade hon in och hälsade på mamma och klättrade sen till baksätet för att hälsa på Hero som satt i bagaget :) Hade planerat att dom skulle få hälsa på varann utanför bilen innan vi åkte genom att dom inte träffats på ett halvår, men det hanns inte med utan Liskan fick hoppa in till Hero och det var inga problem alls! Dom hälsade glatt och sen satt dom där precis som vanligt.

Vid Uppsala stannade vi i en skog så att dom skulle få röra på sig lite och det tror jag dom tyckte var skönt. Sen fick dom doppa sig också innan vi åkte vidare för det var så varmt ute. När vi sen kom hem på kvällen sprang Liskan runt i lägenheten och kollade allt, pussade lite på katterna för att sen lägga sig i soffan och sova. Hon var hemma igen :)


       

Av Marie - 1 juni 2012 10:43

Förra helgen var vi upp till Nordmaling både lördag och söndag för att tävla rallylydnad för första gången. Lördagen blev en lång dag då vi var uppe där vid 9 och det blev våran tur klockan 13. Men det var en mysig dag ändå, vi tittade på när Therese och Katti tävlade med sina briarder och sen fick Hero en längre promenad innan det var dags.

Det första "momentet" var slalom och där fick Hero syn på min mamma på sidan om planen och skulle gå dit och hälsa så där tappade vi lite poäng. Men sen kom han igång och hängde på riktigt bra resten av banan så det var en nöjd matte som gick av plan. Kände då att det spelade ingen roll hur mycket poäng vi fick för känslan var hur bra som helst trots att det var riktigt varmt ute!


     

Att sen poängen visade sig vara 94/100 gjorde det inte värre :)

På söndagen var vi uppe vid samma tid men den här dagen hade vi tidigt startnummer så det blev kortare väntan, har ingenting att gnälla på när det gäller Hero efter att vi varit inne på banan. Jag själv tappade fokus och störde mig på saker runt om istället för att fokusera på hunden och det resulterade i att jag gjorde ett fel vid den andra skylten som direkt gav 10 minus poäng. Men sen skärpte jag till mig och vi jobbade tillsammans resten av banan och fick 85 poäng :) med tanke på de 10 poängen som försvann på grund av mig så är jag hel nöjd igen! I rallylydnad ska man ha över 70 poäng för att få uppflyttspoäng så det klarade vi bägge dagarna utan problem!

 


Sen när briarderna också gjort bort sitt så var det ganska många timmar kvar till prisutdelningen så jag, Therese och Patrik tog med hundarna till havet och lät dom bada och rusa av sig. Hero som inte träffat Gnistra på snart ett år tyckte det var så roligt att få härja med henne igen :) och han uppförde sig riktigt bra också, lillkillen har faktiskt mognat lite :)


     


Nu till nyhetsdelen av inlägget, efter att ha funderat ett par veckor så har det nu blivit bestämt att efter Liskan haft sin sista kull så flyttar hon till mig och Hero för alltid. 

Så blir det som planerat så åker jag och min mamma först till Härnösand nästa lördag och ställer ut Hero där för att sen åka vidare mot Stockholm och hämta upp Eliska när hon kommer från Finland. Sen bor hon hos oss fram tills parningen :) både jag och Hero längtar tills hon är hemma igen!


     


Ovido - Quiz & Flashcards